do roku 2022
do roku 2022
Dochody bieżące na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom transferów bieżących do budżetu.
Dochody majątkowe na mieszkańca
Wartość wskazuje na skuteczność działań w zakresie pozyskiwania dodatkowych środków na inwestycje.
Dochody własne na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom samodzielności finansowej jednostki i poziom elastyczności budżetu.
Dochody unijne na mieszkańca
Wartość wskazuje na aktywność jednostki w zakresie pozyskiwania środków zewnętrznych.
Najważniejszym źródłem dochodów Gminy Białe Błota w 2023 r. były wpływy z subwencji ogólnej w kwocie ponad 37,8 mln zł, tj. 21,2% dochodów ogółem. Równie istotne były wpływy z udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) w kwocie niemal 36,0 mln zł, stanowiące 20,2% wszystkich dochodów gminy. W stosunku do roku poprzedniego wpływy gminy z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych spadły o ponad 6,1 zł. Trzecim co do wielkości źródłem dochodów gminy w 2023 r., a tym samym najważniejszym z dochodów własnych były wpływy z podatku od nieruchomości, które wykonano na poziomie blisko 31,1 mln zł (17,4% wpływów). Tym samym trzy najważniejsze źródła dochodów gminy zapewniały łącznie 58,8% wpływów. Istotnym źródłem dochodów własnych były również wpływy z innych opłat lokalnych pobieranych przez JST (ponad 9,5 mln zł), które obejmowały głównie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
do roku 2022
do roku 2022
Wydatki bieżące na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom środków jaki przeznaczano na realizację zadań bieżących jednostki.
Wydatki majątkowe na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom nakładów na realizację inwestycji oraz przyjęte priorytety w zakresie realizacji zadań własnych.
Środki własne
na inwestycje
Wartość nadwyżki operacyjnej pomniejszona o spłatę długu. Wskazuje na zdolność do realizacji inwestycji bez pozyskiwania finansowania zewnętrznego.
Wydatki zrealizowane
z dofinansowaniem
Wartość wydatków zrealizowanych z udziałem środków zewnętrznych. Świadczy o aktywności JST w zakresie pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania.
W 2023 r. Gmina Białe Błota najwięcej środków przeznaczała na realizację zadań z zakresu oświaty i wychowania. Wraz z wydatkami na edukacyjną opiekę wychowawczą, kwota przeznaczona na realizację zadań oświatowych wyniosła prawie 75,4 mln zł, co stanowiło 36,0% wydatków ogółem. Obecność wydatków o charakterze oświatowym na pierwszym miejscu w strukturze wydatków gminy wpisuje się w standardowy obraz tej części budżetu większości gmin w Polsce. Drugim najważniejszym i najbardziej kosztownym obszarem funkcjonowania gminy była pomoc społeczna, wsparcie rodziny i pozostałe zadania z zakresu polityki społecznej, które wiązały się w głównej mierze z wypłatą zasiłków i świadczeń społecznych, funkcjonowaniem ośrodka pomocy społecznej oraz pokryciem kosztów pobytu mieszkańców gminy w domach pomocy społecznej. W 2023 r. łączne wydatki w działach 855 - Rodzina, 852 - Pomoc społeczna i 853 - Pozostałe zadania z zakresu polityki społecznej zrealizowano na poziomie ponad 24,4 mln zł. Znaczące środki wydatkowano również w obszarze gospodarki komunalnej oraz transportu i łączności - odpowiednio 38,8 mln zł oraz 38,6 mln zł, co wiązało się z realizowanymi przez Gminę Białe Błota zadaniami inwestycyjnymi.
Wynik budżetu
ogółem
Określa nominalną różnicę pomiędzy wysokością uzyskanych dochodów i zrealizowanych wydatków.
Wynik budżetu
bieżącego
Wartość wskazuje na zdolność do realizacji inwestycji i spłaty zobowiązań bez pozyskiwania finansowania zewnętrznego.
Zadłużenie w stosunku do dochodów
Wartość wskazuje na udział kwoty długu w dochodach budżetowych.
Koszt obsługi
długu
Wartość wydatków na zapłatę odsetek od każdego 1 mln zaciągniętych kredytów, pożyczek oraz emisji obligacji.
Zadłużenie Gminy Białe Błota na koniec 2023 r. wyniosło niemal 93,7 mln zł. W stosunku do roku poprzedniego kwota zadłużenia gminy wzrosła o prawie 21,7 mln zł. Obserwowany rokrocznie wzrost zadłużenia gminy jest wynikiem wysokiej aktywności inwestycyjnej. Z uwagi na ograniczone możliwości generowania dochodów własnych, w celu zrealizowania zadań inwestycyjnych zaciągnięto nowe zobowiązanie, które również stanowi wkład własny do realizowanych inwestycji z dofinansowaniem.
Poziom wygenerowanej w 2023 r. nadwyżki operacyjnej zapewnia bezpieczeństwo finansowe, również w zakresie spełnienia ustawowej relacji zadłużenia, o której mowa w art. 242-244 ustawy o finansach publicznych.